MYJ tvåaxliga personvagnar (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Tuesday, April 11, 2023, 17:43 (374 dagar sedan)

När jag tittar på de tvåaxliga personvagnar som anskaffades av MYJ uppstår några frågor.

Först och främst återfinns inte fd MYJ i Särtryck 77 (1951) däremot YJ. Kan det vara så att MYJ redovisas som YJ?

Enligt boken "Malmö-Ystad Järnväg 1874-1975"
C4 = 3-axlig vagn med smala plattformar och genomgång
C5 = 2-axlig rymlig vagn med breda plattformar och genomgång

MYJ anskaffade följande vagnar efter 1907
C5 331-333 från Kockums 1907, senare SJ EC3c 9197-9199
C 334-336 från Waggonfabriken Arlöv 1907, senare SJ EC3c 9200-9201 och 9205
CD 337 från Waggonfabriken Arlöv 1907, senare SJ ECD9 9206
C5 338-340 från Ljunggrens 1912, senare SJ EC3c 9202-9204
C5 312-317 från Zypen & Charlier 1918, senare SJ EC3c 9187-9192
C4 321 från Görlitz 1921, senare SJ EC3c 9193

322 = SJ EC3c 9194
323 = SJ EC3c 9195
C5a 324 = SJ EC3c 9196

Så kommer mina frågor.

1. C4 321 återfinns som leveransfoto från Görlitz och här kan man se en tvåaxlig vagn https://sachsen.museum-digital.de/object/13898 Enligt häftet ”Malmö-Ystads Järnväg 1874-1974” kan man läsa; ”av de 20 länkaxelvagnarna var ursprungligen sju stycken treaxliga, bland dem nr 321 och 322”. Av vagnskortet för 321 utläser jag att vagn ombyggdes 1928 till 3-axlig för 3000 kr. Jag har oxså tillgång till ett foto från 1956 som visar vagnen men här är den tvåaxlig. Detta skulle innebära att vagnen var treaxlig från 1928, och inte från leverans 1921, och återställd till 2-axlig före 1956, när skedde detta återställande?
2. De tre MYJ vagnarna 322, 323 och 324 skulle jag vilja få mer information om. Det finns en bild av 324 som visar en träklädd vagn men var dessa tre vagnar systervagnar och när och vem var tillverkare?
3. Eftersom MYJ inte återfinns i Särtryck 77 men väl YJ, däremot återfinns MYJ vagnsnummer, utgår jag från att ”Ystadsbanorna” fick gemensamt vagnsförbund för personvagnar i likhet med godsvagnarna, eller?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: