Getå-ulykken: Hva er en "bryggskjuts"? Magasinet i Getå (Historiskt material)

av Ola Almquist, Friday, April 14, 2023, 16:51 (371 dagar sedan) @ Leif B

Det där stället minns jag väl från när jag var barn och man åkte under den där portalen vid den stora byggnaden när man färdades på riks-1:an.
Jag *tror* att byggnaden var lager och utskeppningsplats för Djurö kvarn som ligger på andra sidan Bråviken från denna punkt, men som saknade järnvägsförbindelse.
Det skulle i så fall inte vara någon industri med tillverkning.
Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.


Jag tror också att byggnaden bara varit spannmålsmagasin, men har inte hittat någon källa som styrker min minnesbild. Jag trodde att den bar var magasin (beredskapslager) men en koppling till Djurö kvar är ju fullt möjlig, även om Djurö väl lika gärna kunde ha skeppat in sitt mjöl till Norrköping för lastning på tåg som tvärsöver Bråviken till Getå.

Det kan ju varit så att Djuör kvarn ägde mark i Getå som man kunde bygga ett magasin på istället för att köpa/hyra dyrare mark i Norrköpings hamn. På den tiden man malde med vattenkraft eller vindkraft hade Vikbolandsbönderna minst en kvarn på Kolmårdssidan, nämligen Svintuna kvarn. Mycket möjligt att det funnits en vikbolandsägd vattenkvarn även i Getå.

Jag har också hört att magasinet tillhörde Djurö kvarn. Enligt bangårdsplanen var det ett magasin tillhörigt J.G. Schwartz A.B., och familjen Schwartz var ägare till Djurö kvarn.


Hela tråden: