Trä och stål i samma tåg - Säo 1959 om krav på skyddsutrymme (Fordon: vagnar)

av Bobo L, Saturday, April 15, 2023, 11:12 (370 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Säo 1959 anger, taget fritt ur minnet, att i tåg med sth över 60 km/h skulle, därest vagnvikten efter verksamma eller overksamma lok överskred 75 ton och första vagn efter lok var en icke rammsäker vagn, ett skyddsutrymme motsvarande en låst boggivagn finnas närmast efter lok(en).

Detta var levande regler på RB där ju bortåt hälften av personvagnarna var icke rammsäkra, och ungefär hälften av tågen drogs av lok. Tåg dragna av motorvagn var inte berörda av bestämmelserna. (Man kan ju tro att när dessa formulerades förekom inte motorvagnar som kunde dra flera vagnar på stora järnvägen.)

I praktiken var det dock sällan som reglerna blev aktuella på RB-tiden, dels för att loken i stort sett bara gick i fasta omlopp på Österskärsgrenen och vagnomloppen var gjorda så att endast rammsäkra vagnar skulle gå i dessa tåg. För oss på växlingen på Östra station var det mest när "smörjvagnen" (en icke rammsäker vagn med teakkorg) enligt plan skulle inkopplas i tåg, till Österskär på tisdag och fredag och till Rimbo och Näsby Park någon annan veckodag, som detta blev aktuellt.

Vid rubbningar i trafiken kunde dock både dragkrafter och passvagnar komma att hamna i helt felaktiga tågsammansättningar och då kunde regeln om skyddsutrymme bli aktuell.

Det var för övrigt även något villkor om hel eller halv vagn som låst skyddsutrymme, men den blev aldrig aktuell eftersom dels inga av personvagnarna på RB hade låsbara mellandörrar och inte heller tvåaxliga vagnar (tex Fp) användes. Den som innehar en Säo 1959 kan ju fördjupa sig i frågan.


Hela tråden: