Trä och stål i samma tåg - Säo 1959 om krav på skyddsutrymme (Fordon: vagnar)

av Bobo L, Saturday, April 15, 2023, 17:37 (369 dagar sedan) @ Thomas Tell

För oss på växlingen på Östra station var det mest när "smörjvagnen" (en icke rammsäker vagn med teakkorg) enligt plan skulle inkopplas i tåg, till Österskär på tisdag och fredag och till Rimbo och Näsby Park någon annan veckodag, som detta blev aktuellt.

Det hände ofta att jag som tågmästare på RB kunde ha "smörjvagnen" olåst då tågvikten understeg 75 ton vid ihopräkning av vagnarnas vikt. Det handlade om strax under 75 ton för tågvikten låg på gränsen.
/tell

Jo, du har förstås rätt, och jag var inte så precis i min beskrivning. Den som ville kunde förstås räkna ihop vagnvikten, och oftast hamnade man nog under 75 ton för ordinarie vagnar OCH smörjvagnen. Många gjorde det dock enkelt för sig och låste vagnen utan att fundera. Många trodde säkert också att smörjvagnen "alltid måste gå låst", vilket alltså ingalunda var fallet.

Skulle man finna att den summerade vagnvikten överskred 75 ton, och man ändå ville ha vagnen öppen, så kunde man ju informera föraren om att tågets sth begränsades till 60 km/tim. Detta kunde göras antingen muntligt eller via S-order från tågx. S-order var väl det korrekta sättet.

Samma situation kunde ju någon enstaka gång inträffa när det varit brax i trafiken och tågsammansättningarna kunde bli lite hur som helst, även i lokdragna tåg. Antalet resenärer var i vissa tåg sådant att folk närapå låg uppe på bagagehyllorna för att komma med, och att då låsa en hel vagn som skulle utgöra skyddsutrymme var kanske inte det mest pedagogiskt riktiga. Dock inträffade sådana situationer mycket sällan.


Hela tråden: