TGOJ resp SJ normalspåriga stålrälsbussar från HC (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Herbert Paalberg, Monday, April 17, 2023, 11:52 (392 dagar sedan) @ Svempa

Finns vraket av en TGOJ Stålrälsbuss kvar i Grängesberg ?

Jag var med om hemtransporten av f.d TGOJ YBoS 52 (Konferensvagnen) sedemera HTJ 27 från Danmark fredagen den 12 december 1986. Det var jag och framlidne Bosse Ohlsson (TGOJ)som fick disponera SJ X16 975 som dragfordon på den svenska sträckan Hbf-Ggbg. Har några fina bilder från ank. till Helsingör med DSB My lok plus en G-vagn efter HTJ 27 som bromsvagn, samt en bild när motorvagnen har avväxlats från färjan i Hbf med hjälp av en Z67 och då var vagnen i ett någotsånär skick men ej körbar. Vi körde upp den med ett stångkoppel väl förankrat i vår X16 i den svindlande hastigheten 40 km/h. Det blev en lång natt då Bosse tog över i N mitt i natten då jag gick av där för att ta mig hem till Vk med bilen. Har även en bild på HTJ 27 i Ggb år 2009-08-09 23 år senare men då var vagnen på väg till upplösning p.g.a rost och väldigt nedklottrat skick utan någon pressenning över karossen. Vet ej om den finns kvar i någon "lada" idag år 2023. Kan tyvärr ej ladda upp bilderna på forumet, beklagar detta. Palle:-(


Hela tråden: