Trä och stål i samma tåg - Säo 1959 om krav på skyddsutrymme (Fordon: vagnar)

av Stefan Isaksson, Friday, April 21, 2023, 23:56 (364 dagar sedan) @ Bobo L

Skyddsutrymmet var inte en vagn utan en halv vagn (snarare 2 axlar), även om det av praktiska skäl blev en hel avstängd vagn på Roslagsbanan.

75 ton över 60 km/Tim var inte den enda begränsningen (även om det var den enda som hade betydelse på Roslagsbanan på 1970-talet). Så fort som hastigheten översteg 40 km/timmen så fanns det en viktbegränsning (högre än 75 ton i intervallet 40-60 km/tim) och vid 80 km/tim blev bestämmelserna ännu skarpare.

Efter vad jag sett så var bestämmelserna ännu mer komplicerade före 1959, jag skummade vid något tillfälle 1921 års säo och där talas om 1/8 boggievagn.

Det var för övrigt inte bara trävagnarna som var underkastade skyddsutrymmesbestämmelserna, även Bo6 påverkades: i SäoK 1959 nämns att dessa måste ha vestibulen närmast loket låst.

Den normala lösningen på skyddsutrymmesproblemet verkar ha varit att ha en vagn som ändå inte var upplåten för resande närmast lok, typ en resgodsvagn.


Hela tråden: