BF2 4463 möjlig vagn anpassad för rullstol (Järnvägsmuseet informerar)

av Catarina, Tuesday, May 02, 2023, 22:48 (331 dagar sedan) @ HP

Postvagnen skulle kunna utgöra grund för att bygga en tillgänglig vagn på någon musseibana. För Årgångatåget skulle jag rek fd S010 1901 som finns i Grängesberg. Med ramp/lift från dörrarna i mitten . fd sjukkupe till sovkupe med 2- 3 bäddar och en sittgrupp ev med " A2 eller A5" förtöljer i andra ändan och plats för upp till 4 rullstolar för dagtågs resande. och personer som kan förflytta sig kortare sträckor på tåget utan rullstol. MVH Svempa


BF2 4463 är planerad för detta ändamål men avvaktar finansiering, plats i verkstad och personalresurser. Först X5, sedan Ao14b 2935. Sedan kanske.../HP

Jag vill nog hålla med Svempa här, om man nu vill skapa en handikappanpassad vagn varför inte använda en vagn som redan är ombyggd till oigenkännlighet (vem förknippar idag So10 1901 med en sovvagn). Det vore ett misstag att fördärva en vagn (BF2 4463) som är tämligen original för detta ändamål.
Fast jag får väl erkänna att jag inte har koll på hur många BF2 (BFo14) som finns bevarade idag. Finns det fler så är det väl ok.

Bortsätt från denna frågeställning, så vill jag ändå ställa frågan: Hur många BF-vagnar i stål finns idag bevarade i Sverige?
BF-vagnar fanns i de flesta persontåg under många år på det svenska järnvägsnätet, och det vore synd om inte någon blev bevarad till eftervärlden.


Hela tråden: