Timmervagnsprototyper för STAX 30: STVM = 4,3 t/m (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Sunday, May 14, 2023, 19:09 (319 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag vidhåller att STVM-begreppet numera delvis förlorat sin betydelse utom möjligen för broar, men även där känns det överspelat om det handlar om långa vagnar med hög bruttovikt.

Min erfarenhet är att STVM är dimensionerande enbart där hjulaxlarna sitter tätt, dvs din experimentvagns raka motsats.

Ja, vi är nog överens om det, inte minst eftersom STAX-villkoren kliver in och begränsar min experimentvagns möjligheter.

Det är ofta bra att dra saker in extendum för att visa var begränsningar inträder eller hur orimligheter slår. Det jag ville visa med experimentet var att ju längre avståndet mellan axlar är desto större pulserande kraft utsätts bankroppen för. Om den inte är byggd för det så kommer den att ta skada.

Se oxå andra stycket i detta inlägg (som du säkert redan har läst):
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=276379

Dock, vi har nog, förutom resonemanget om bankroppen, lämnat den historiska aspekten nu så för min del kan vi gärna fortsätta den här diskussionen över en tunna öl(!) :-D Eller träta om nått annat. Utsättning med höjdpålar? Spårriktare med tre- eller fyrpunktsmätning? Fjäderspik som arbetsmiljöproblem?

Egentligen har jag en fråga till dig som rör järnväg men som inte är ett dugg historisk. Har du samma mailadress som under förr-förra årtusendet, eller när vi nu mailade senast?


Hela tråden: