SJ G11 (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Monday, May 15, 2023, 21:24 (340 dagar sedan) @ BD

Har inventerat lite på lokfronten i några dagar och har lite funderingar kring våra G11-lok.

Att tendern kortades är en sak, ny hytt mm gjordes som en anpassning till våra förhållanden är ju känt.

Jag undrar om något byggdes om på lokets fjädring i Sverige?
Likaså undrar jag om speciallösningen med de tre bågformade tuberna i eldstaden var kvar eller om detta togs bort här i Sverige?
(De kanske är kvar på loket i England)

[image]


Tycker mig kunna se att loket är av den större varianten med axelföljd 1'E. Förmodligen är bilden spegelvänd enär loken ursprungligen var vänsterkörda. Är månne fotot från Grekland?

Beträffande G11 anordnade SJ balanser i lokens fjädersystem. Det har bibehållits i England.

För de som inte vet så är firebox arch tubes och thermic syphons två olika men liknande sätt att förbättra vattencirkulationen i en ångpanna genom att leda en del av vattnet genom rör i fyrboxen.

WD-loken hade firebox arch tubes när loken byggdes, oavsett om det var den tiokopplade varianten (som syns på den spegelvända bilden ovan) eller den åttakopplade varianten (som i en modifierad form blev SJ litt G11). De brittiska loken hade dessa kvar till loken slopades, men om G11 loken hade rören kvar vet jag inte. Jag har tyvärr ingen bild på insidan av fyrboxen på en G11.


Hela tråden: