VHVJ Video/Hur gick det till? (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Thursday, May 18, 2023, 13:42 (343 dagar sedan) @ Göran Kannerby

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?


Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.

Första vägskyddet missade du kanske, det kom direkt efter kyrkogårdsmuren, Liedbergsgatan. När filmen spelades in fälldes det fortfarande manuellt, även för normalspårstrafiken. För detta ändamål fanns en liten kur intill. Personalen där skötte även växelomläggandet i bangårdens västra ände eftersom det i princip saknades ställverk.

Andra vägskyddet, Storgatan, fälldes nog på SJ-tiden av tkl eftersom infarts- och utsignaler stod omedelbart intill. Vägskydden därefter var automatiska.

Förkortningen av spåret skedde några år senare, ska vi gissa på 1993 eller 1994?


Nog är väl filmen tagen efter att ställverksbytet gjorts i Växjö? (Enligt Per Forsströms ställverksregister 1990-12-21) I så fall var väl "gatan" (dvs kuren vid Liedbergsgatan där signalvakten huserade) borta, skyms tyvärr i filmen. I så fall skötte tkl vägskyddet vid Liedbergsgatan när filmen togs. Storgatan sköttes aldrig av tkl, utan av signalvakten.


Jag tycker mig skymta ett hörn av kuren. Dock syns även den reläkur som övertog uppgiften, så det är nära ställverksbytet.

Något som talar emot att det skulle vara efter ställverksbytet är att jag inte lyckas se det som då kallades inre utfartssignaler på dåvarande spår 3 och 4, alltså efter Liedbergsgatan.

Å andra sidan syns ju vid c:a 2:17 tydligt det vita skenet från två dvärgsignaler som visar stopp där spår 2 och 3 går ihop vid västra plattformsänden. Fanns knappast i "gamla" ställverket, och borde varit säckade om inte ny tagits i bruk.


Hela tråden: