Järnvägen Bratteborg - Eckersholm - Fägrida....lokfrågor. (Historiskt material)

av Anders Sandgren, Saturday, April 04, 2009, 23:53 (5499 dagar sedan) @ Mikael Blom

Boken "Småländska Järnvägar" innehåller en del osäkra detaljer som förhoppningsvis retts ut senare. T.ex finns ju Ohs Bruk 2 kvar (i Norge) och torde vara det enda av brukets ånglok som finns kvar som ånglok. "Tyska loket"'s ramar finns ju förvisso kvar som motorloket Sputnik men det räknas ju inte riktigt så.
Via historiskt kan man få fram följande lista över Ohs bruks lok:
1 B1T "Franska loket" Decauville 258/1898 ex HRRJ 3 1907, skrot 1948
2 BT "-" O&K 1363/1904 ink 1907, 1912 Vattenfall CF3, sedan Bestum, Norge
3 BT "Svenska loket" Helsingborg 14/1898 ex Hålltorp 1917 (891mm), sedan Bratteborg 1921
4 DT "Tyska loket" Borsig 10478/1919 ex FB 2706 1921, skrot 1952, ram till "Sputnik"
5 DT "Reservloket" Borsig 10476/1919 ex Bratteborg 1921 (ex FB 2704), skrot 1952

Huruvida 2'an hyrdes eller ägdes är möjligen osäkert.
Det kan tyckas litet märkligt med Bratteborgsbanan som var 891mm-bana och lades ner lagon till första världskriget, rev under detsamma (men skrotpriserna var bra, spårvägen i Ulricehamn revs under denna tid). Sedan återbyggd som 600mm-bana.
Det finns bild på FB 2704 i HNJ-boken (trol under Bratteborgstiden) så loket användes nog där. Hbg-loket var nog bättre lämpat där än på Ohs bruk, men tjänstgöringen på Ohsabanan var kort om det köptes 1917 och byggdes om samt byttes bort 1921.
Vad var lokets öden Bratteborg och senare?


Hela tråden: