Snötäckt bangård med några godsvagnar, cirka år 1966, var? (Fotografier/bildfrågor)

av Harald, Thursday, May 18, 2023, 22:52 (315 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bilden hör till en film som i övrigt är tagen 1966. Det ser ut att vara en anordning för lastning eller lossning av godsvagnar på byggnaden som ser uppvärmd och dåligt isolerad ut, av istapparna att döma.

[image]


Inte Månsbo eller Vikmanshyttan!
Jag tycker det stämmer med Matfors där både lokstall och godsmagasin syns på bild.
SJK hade en resa på Matfors - Vattjom 1966-10-09 efter brukets ånglok. Året efter lades banan ner och revs upp inne i Matfors. Bilden är dock tagen senare än vid SJK resan som då hade barmark.

Ingen SJK resa i Sverige företogs mellan 1966-11-13 och 1967-02-11. Kanske Yngve gjorde ett besök i elfte timmen där och i anslutning till sin resa Krylbo-Mora januari 1967?

/ Conny


Jag instämmer efter att ha hittat denna bild.


Ursäkta om jag nu är lite motvalls - men vad i länkad bild stämmer med vad som visas på vinterbilden i trådstarten (ovan)?

Lokstallet på bilden är i trä och har brutet tak - men vad är överensstämmande i övrigt? På vinterbilden hittar jag ingen byggnad med portar på en kortsida/gavel? Är lokstallet utanför bild och magasinsbyggnaden det som skymtar bakom lokstallet på den länkade digitaltmuseumbilden?
Jag tycker att den byggnad som skymtar bakom lokstallet verkar ha en annan takvinkel än vad byggnaden på vinterbilden har? Om det ändå är lokstallet - ligger porten på andra sidan så den inte syns på vinterbilden? Men hur stämmer det med övriga byggnader och spår? Jag får inte ihop det.


Perspektivet och spåren kan jag inte svara för. Inte heller övriga byggnaders existens. Snön ställer till en del.

Det är lokstallet sett från andra hållet till höger. Porten är i motsatta gaveln. Till vänster på vinterbilden ses vågkuren som följaktligen är till höger på den andra bilden.

Man ser ju också skärmtaket på flygbilden. Byter man till 1975 ser man också huset som sticker upp bortom skärmtaket. Det finns inte på bilden från 1959, men var alltså byggt 1967.


Hela tråden: