Ansöka trafiktillstånd (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Överkörmästaren, Friday, May 19, 2023, 12:25 (337 dagar sedan) @ Granis

Jag tycker det är märkligt att inte MRO eller JHRF hjälper sina medlemsföreningar.


Hur vet du att det inte är så!? :-|

När en förening har klarat av sin ansökan, kan denna ansökan användas som mall för andra föreningar.


Mjaaa… så enkelt är det inte. Det finns exempel på när banor och föreningar fått sina ansökningar beviljade enligt formuleringar/ svar som andra sedan kopierat och inte fått dessa godkända. Kan tyckas märkligt, men olika handläggare gör om inte olika så hävdar ändå att bakomliggande förutsättningar är olika. Detta kan alltså tyckas märkligt, inte minst för just ”utfärdsföreningar” som i mångt och mycket kör med likadana fordon på samma banor.

Det har inte så mycket med handläggare att göra utan det är i själva verket för att olika järnvägsföretag har olika verksamheter med olika risker och olika behov, därför har de olika utformning av sina ledningssystem och därför olika svar på de olika kraven/frågorna i tillståndsansökan. Att kopiera ett annat företags ansökan är därför inte möjligt.

Sen tycker jag egentligen att det är hål i huvudet att en statlig myndighet betalar ut bidrag för att ansöka om tillstånd hos en annan statlig (alternativt unionstillhörande dvs ERA) myndighet. Det hade väl varit bättre med en generell avgiftsbegränsning. Även om förordningen anger hur avgiften ska fastställas och tas ut så tror jag att det finns utrymme för lättnader för museiorganisationer även här.

Obs, detta är ingen kritik mot de organisationer som sökt bidrag. Den första SSC-ansökan kan vara en besvärlig och rentav psykiskt påfrestande process, även för den som får betalt för att göra den (jag vet). Men jag tycker att det är orättvist när bara vissa får bidrag för det.


Hela tråden: