Ansöka trafiktillstånd (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Göran Kannerby, Sunday, May 21, 2023, 19:18 (333 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ett stort företag har ju kapacitet och kontinuitet nog att kunna lära upp någon som har en lagom bakgrund och erfarenhet. Har man jobbat med ISO 9000 eller arbetsmiljölagens vindlingar har man ju förmodligen systemförståelse nog för att kunna lära sig en ny tillämpning av samma sätt att tänka. Jag tror inte att en liten organisation har något att lära sig av att planka en kravbild ifrån de stora företagen.

Byråkratiska är vår tids latin. En gång i tiden var bibeln bara på latin tills Gustaf Wasa (tror jag det var) tyckte att det vore fint om den var på svenska. Ett av kraven är "att kunna läsa vår tids latin" alltså.

Fast nu var frågan hur många som definierat vilken kompetens som behövs.

Jag tror att de flesta resonerar som du verkar göra, kan man hitta någon med bakgrund som kan anses lämplig så blir det bra. Det innebär indirekt att kravet på kompetens mer eller mindre definieras baserat på vem som finns tillgänglig. Kanske inte så konstigt att föreningarna gör på liknande sätt?

(Martin Luther låg steget före Gustaf Wasa, men för hans del var det ju översättning till tyska som gällde, för svensk del var det nog dessutom mer Olaus Petri som var drivande)


Hela tråden: