Ansöka trafiktillstånd (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Göran Kannerby, Sunday, May 21, 2023, 20:34 (312 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Mitt svar, var just ett svar på din egna fråga vad jag kan se:

"Men det jag egentligen menar är att jag är tveksam till hur en förening (eller för den delen ett företag) ska kunna förvalta sitt säkerhetsstyrningssystem om de måste ta till konsulthjälp för att få igenom tillståndsansökan. Vem är det som kan systemet efter en sådan insats, liksom?"

Och då det inte handlar om det i något fall att skapa ett system eller söka tillstånd, så var mitt svar ett kvitto på vad som avses i vad verkligheten och som denna tråd handlar om i grunden.
Föreningarna har ju redan ett säkerhetsstyrningssystem.

Och för information är det inte heller ovanligt även inom företag, oavsett bransch att man tar extern hjälp för att strukturera, anpassa sitt befintliga system. I mitt civila yrke jobbar jag på motsvarande sätt att delvis ta hjälp i ansökan, strukturen, men sedan utarbeta och förvalta de företagsanpassade delarna till certifieringen. Så även där kan jag bekräfta att det fungerar alldeles ypperligt och är långt i från något specifikt för järnvägens sfär.


Ditt svar visar tyvärr att du saknar insikt i de problem som både föreningar och företag egentligen har med det här. Det finns absolut ingenting som fungerar ypperligt med konsultinblandning i säkerhetsstyrning.

Strikt tolkat innebär det att om en person anlitas som konsult mot betalning kommer det inte att "fungera ypperligt", vilket däremot är möjligt om samma person gör samma arbete ideellt som medlem. Varför?


Hela tråden: