Norrköping för 45 år sedan - tågnummer o påskjutning. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Monday, May 22, 2023, 14:56 (339 dagar sedan) @ tobbe

Vi pratar troligen om olika tidsperioder. Jag skrev inte vilken tidsperiod jag menade men det var från sent 70-tal till mitten av 80-talet. Då gick det 4 nattåg Stockholm-Skåne. Som jag minns dem så här. 241 till Helsinborg/Köpenhamn vad 21-tiden. Som jag minns även med sov-o liggvagn till Hamburg och troligen vidare. Vid kl. 22 avgick 209 som var ett rent post- och il/resgodståg förutom söndagar då det hette 213 och medförde sovvagnar till Malmö/Karlskrona om jag minns rätt. Karlskrona för värnpliktiga. Vid 23-tiden avgick med 5-10 minuters mellanrum 205 mot Malmö och 243 till Helsingborg. Båda tågen men i första hand 205 hade sovvagnar till bl.a Kalmar, Karlskrona och Kristianstad och möjligen andra platser. Det här gällde i alla fall runt 1980. Tittade I grafen från sommaren 1982, som finns på SJK hemsida, och då hette tågen ovan i ordning 201, 203, 205 och 207. Så nummerbyte skedde I början av 80-talet. Har för mig att innan det gjordes så låg tåg till Helsingborg i nummerserie som som började med 24x.
Vad gäller påskjutningen i Norrköping så hade 751, Lapplandspilen, alltid påskjutning och det uppdraget låg alltid innan man började dagjouren. På eftermiddagen var det tågen 9 och 11 om jag minns rätt som också hade påskjut pga längden/vikten. På fredag och söndag tillkom ytterligare tåg som låg inlagda före vissa turer. Nattågen mest på hösten.
Vad som styrde påskjutning, förutom hösten, vet jag inte men borde varit tågvikten.
Och som sagt från mitten av september till slutet av november var det en speciell tur som skötte påskjutningen från eftermiddag till sista nattåget.


Hela tråden: