VHVJ Video/Hur gick det till? (Järnväg allmänt)

av Christoffer Frostensson, Monday, May 22, 2023, 18:09 (333 dagar sedan) @ Lennart Fransson

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?


Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.

Första vägskyddet missade du kanske, det kom direkt efter kyrkogårdsmuren, Liedbergsgatan. När filmen spelades in fälldes det fortfarande manuellt, även för normalspårstrafiken. För detta ändamål fanns en liten kur intill. Personalen där skötte även växelomläggandet i bangårdens västra ände eftersom det i princip saknades ställverk.

Andra vägskyddet, Storgatan, fälldes nog på SJ-tiden av tkl eftersom infarts- och utsignaler stod omedelbart intill. Vägskydden därefter var automatiska.

Förkortningen av spåret skedde några år senare, ska vi gissa på 1993 eller 1994?


Nog är väl filmen tagen efter att ställverksbytet gjorts i Växjö? (Enligt Per Forsströms ställverksregister 1990-12-21) I så fall var väl "gatan" (dvs kuren vid Liedbergsgatan där signalvakten huserade) borta, skyms tyvärr i filmen. I så fall skötte tkl vägskyddet vid Liedbergsgatan när filmen togs. Storgatan sköttes aldrig av tkl, utan av signalvakten.

Vad kul att få se denna film! Jag dristar mig också till att säga att filmen är tagen efter ställverksbytet i Växjö. Ser ut som om det är Dan Stenberg som hoppar ut och flaggar över Storgatan, Dan var banchef vid VHVJ. Vad jag minns var det även lite provisoriskt löst för smalspårsdelen hur man skulle agera för att få fällt resp plockat upp Liedbergsgatan under arbetena i Växjö resp strax efter ställverksbytet. Noterar ju att Philip stannar precis efter passage av Liedbergsgatan. Det smalspåriga tilltänkta teknikhuset stod på vänster sida innan utfartssignalen. Någonstans i min eller min fars sparade dokumentationer från VHVJ-tidens trafikering har jag för mig att det finns ett VHVJ IM elr motsv hur man skulle agera i Växjö. Någon med mer kunskap/minne om hur trafikeringen löstes för smalspårsdelen vid denna tid får gärna komplettera/korrigera mina minnen från denna tid :-)

MVH
Christoffer Frostensson


Hela tråden: