En annan mer smalspårig järnväg som gick till Oslättfors? (Järnväg allmänt)

av TonyN, Wednesday, May 24, 2023, 18:41 (9 dagar sedan)

Jag tog en cykeltur tidigare idag från Söder här på Gävle ut till Oslättfors och syftet var att lokalisera den gamla banvallen som tidigare fraktade malm fram till bruksorten.

Jag vet inte om det här är samma linjesträckning som nämns i tidigare trådar och där det finns bilder på diesellok eller lokomotiv? Det kändes som att den här banvallen som låg ganska nära vägen ut mot Oslättfors var väldigt smalspårig. Vid något tillfälle så hade i alla fall linjen elektrificerats om nu det metalrester jag fotograferade är det och inte något annat?

Tyvärr glömde jag långbyxor, långärmat och 50 liter anti-myggmedel så det blev en ganska kort tur för att undersöka denna industrihistoriska fornlämning.

Läste att forumet var lite slött så därför tar jag och delar mina bilder direkt från Google.Photos.

Lite här och var längs banvallen fanns små grönskimrande stenar som jag antar är smaragder? Nej, jag skoja, men brukar inte grön färg vara en indikation på att det finns kopparföreningar i mineralfyndet? Fast Oslättfors ägndade sig väl bara åt järnframställning?

Här är en länk till albumet med bilderna jag tog:

https://photos.app.goo.gl/cm28nmNdQUuiU5rDA

Hela tråden: