Bildfråga -- Telefon & telegraf (Fotografier/bildfrågor)

av Stefan Isaksson, Wednesday, May 24, 2023, 20:46 (331 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Linjen till vänster i bilden är avsedd för telefoni åtminstone vad gäller de trådar som är upplagda på reglar.

Jo de ser ut som typiska telefonledningar.

Att man skulle ha dragit en blankledning för elkraft direkt ovanför dem (de tre trådarna på krokar) är högst osannolikt med tanke på de risker detta medför i fall av trådbrott. Mina tankar kretsar således kring telegrafi vad gäller dessa trådar.

Att dra elkraft och telefoni i gemensamma stolpar var vanligt på landsbygden (det kallades sambyggnad förresten) och när jag gjorde militärtjänst 1979 var vi tilldelade spänningsprovare just för risken att elkraft skulle kunna leta sig in på telefonledningarna.
Då var det normala att elen var blanktråd och telefonin kabel, men i äldre tid har jag förstått att det kunde vara blanktråd på bägge.

Ur arbetskyddssynpunkt är blanktråd/blanktråd givetvis helt förkastligt, däremot tror jag att man tidigare var ganska kallsinnig om att få in hushållström i telefonerna, den stora faran ansågs då säkert vara blixtnedslag i blanktrådarna.
För övrigt är redan telefonspänningarna aktningsvärda: ringsignalen är bortåt 100 volt.

Ett enkelt sätt att skilja telefontråd från elkraft är att telefontrådarna alltid är skruvade, även när det bara är två trådar (som då ser ut att gå i sicksack). Detta för att förhindra induktion mellan trådarna (och som förberedelse till att öka till fyra trådar, dvs två telefoner inkopplade).

Telegrafi vet jag inte mycket om men jag har intrycket att det bara var en ledning (den andra polen åstadkoms genom att jorda denna, vilket för övrigt lär gå att göra med telefoni också; men bara om man gör det med en enstaka telefonförbindelse - annars blir det störningar)
Med det sagt skulle de övre tre trådarna, om de var telegrafi, vara tre telegraflinjer vilket låter mycket för platsen.

Alltså lutar jag åt att det faktiskt är elkraft, gissningsvis 3-fas växelström (eventuellt 2-fas med nolledning).

Den tvåtrådiga kroklinjen till höger kan däremot vara avsedd för belysningsström med tanke på de förhållandevis grova ledarna.

Håller fullständigt med: det ser ut som en 1-fasledning till en mindre elabbonent (ej nödvändigtvis belysningsström således). Telefonledning är det med till visshet gränsande sannolikhet inte.


Hela tråden: