MHJ:s Da-lok. Slutord (?) - SJ Mjölby maskintjänst. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Thursday, June 01, 2023, 18:38 (114 dagar sedan) @ johanmmolin

Då torde också uppgiften stämma att MHJ under krigsåren ofta inhyrde att SJ-lok för godtrafiken, troligast det Kd-lok som var stationerat i Mjölby, och som inofficiellt kallades "lok nummer 4". Om detta hittar jag dock ingen korrespondens.
Vilket lok det rörde sig om vet jag inte. När distriktsgränserna ändrades hos SJ 1914 finns ett antal individer möjliga som både står att återfinna under III Distriktet t o m 1914, och I Distriktet därefter. Gissningsvis var det ett av dessa lok som var stationerat i Mjölby. Möjliga kandidater, som jag kan se det, var

392, 414, 427, 438, 450, 518, 521, 522, 568, 570 eller 679.

Du får ha i åtanke att loktjänsten i Mjölby efter distriktsändringen 1914 var upp delad på 3 maskinsektioner, ms. Majoriteten tillhörde 16 ms med huvudort Norrköping och tjänst norrut. Övriga orter inom maskinsektionen var Linköping, Norrköping och Nyköping. Ett mindre antal tillhörde 3 ms i Örebro och antar jag hade tjänst på Hallsbergslinjen. De övriga löd under 9 ms i Nässjö och hade tjänst söderut. Blev sammanslaget till en enhet på 20-talet.
Loken var ju också rätt bundna till tjänst inom den maskinsektion de tillhörde, som jag förstått det, så det kan ju även ha varit Kd-lok från från någon av 3 eller 9 ms som hyrdes om de hade några Kd placerade i Mjölby.
Men nu kanske jag rör till det för mycket?

Hela tråden: