Stålning av 4-axliga personvagnar med träkorg. (Fordon: vagnar)

av Lennart Petersen, Thursday, June 01, 2023, 23:53 (329 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Kan det vara så att automatstängda dörrar dels skulle kosta en del extra och att det svenska vinterklimatets inverkan på funktionen inte var ordentligt utprovad. Det måste ju säkerställas att alla dörrar var stängda före avgång. Vi vet ju vilka problem som förekommit/förekommer med dörrfunktionen på motorvagnar vintertid.


Funktionen var ju i sig inte okänd utan fanns ju på motorvagnar. Men ett problem var väl att man måste bygga in någon ledning med signalfunktion för dörrstängning. Och denna funktion måste ju finnas på lok och alla vagnar i tåget.

I sammanhanget kan man ju också minnas hur lång tid det tog innan det kom högtalarutrop i vagnarna. Konduktör fick gå runt och sköta utropen.. nästa xxx...
Och 80-talsvagnar fick inte air-condition, det är bara varmt några få dagar var ursäkten.


Hela tråden: