MHJ:s Da-lok. Slutord (?) - SJ Mjölby maskintjänst. (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Friday, June 02, 2023, 09:09 (322 dagar sedan) @ S-O Johansson

Nejdå, tack för kommentaren! Jag är medveten om fallissemanget med att zooma in på de lok som först tillhört III Distriktet och därefter I Distriktet.

Enklaste uttrycket för det är väl F-loken, där tydligtvis fem lok konstant var placerade inom I Distriktet. Men loken från Skåne kom ju också till Mjölby och "övernattade" där så jag antar att man kunde se alla tio på ort och ställe, och alla hade "övernattningsrätt" på stationen.

Kd-loket hyrdes tydligen stadigvarande under första världskriget, och det är egentligen lite märkligt att det inte finns någon korrespondens bevarad om detta, i varje fall inte i MHJ:s arkiv. Andra saker nämns med viss noggrannhet, som t ex att SJ hyrde MHJ:s samtliga I-vagnar under kriget. Vilka arrangemang MHJ i sin tur vidtog för att klara bulktransporter vet jag inte, men när SJ ville återlämna vagnarna 1917 vägrade Norrby med hänvisning till att MHJ redan hade arrangerat ersättning "på annat sätt".

Men som sagt, jag har endast en uppgift om att ett Kd-lok var stationerat i Mjölby. Vilket det var har jag tyvärr aldrig hittat någon uppgift om.


Hela tråden: