WFJ-Dagens artikel i Corren-Vad tycker Vadstenaborna? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Friday, February 22, 2008, 22:53 (5879 dagar sedan)

Jaha, ser att det diskuteras för fullt på temat WFJ och kommunen. Har nyss kommit hem från jobbet och fick med dagens corren.

I dagens pappersupplaga av nämnda lokaltidning står det att läsa om WFJ.

[i]Järnvägsföreningen ger inte upp hoppet[/i]

Alltså för att kort sammanfatta artikeln, så skiljer den sig markant från den andra artikeln i Motala tidning. Här verkar det som journalisten kopierat texten från WFJs hemsida.

Vi är optimistiska...Bevara järnvägen...Förtroendekris...Vadstena är den njugaste av alla svenska kommuner som har museijärnväg....Riktlinjer för framtiden...Upplevelsepaket......knyta några kompetenta personer från näringslivet...osv.

Alltså, här är det optimism och framtidstro som räknas, inget prat om bidrag, även om kassör Brimalm nämnde det i MTs artikel.

Nåväl, så långt låter allt bra. MEN, utöver den här informationen, så har Corren också vågat sig på att fråga 4st slumpvis utvalda personer på stan om vad de tycker om järnvägen.

[i]VAD TROR DU OM MUSEIJÄRNVÄGEN I VADSTENA?[/i] (något förkortat)

1)Ida J, förskolärare Vadstena:

[i]Jag tror inte att framtiden är så god. Jag tycker att järnvägen är ganska dåligt skött...[/i]

2)Johannna G, barnskötare Vadstena:

[i]Det ser ju inte så jättebra ut, men det vore synd om järnvägen skulle försvinna...[/i]

3)Urban S, vaktmästare Vadstena:

[i]Jag tror inte på någon framtid. Jag har hela tiden varit emot att järnvägen skulle gå åt Fågelsta, den borde gå åt Hästholmen istället. Tänk så bra det hade varit....[/i]

4) Nicklas A, montör Herrestad (utanför Vadstena):

[i]Jaa, du det var en bra fråga. jag är inte så insatt och jag ser att de kämpar, men jag bryr mig faktiskt inte.[/i]

4st åsikter av 4st ganska representativa Vadstenabor. Om du enbart frågat akademiker hade det kanske varit något mer positiva.

Just de här 4st personerna borde kunna ge en bra bild av åsikterna för hela kommunens befolkning. Dvs 1/4 tycker att WFJ bör bevaras, men bara om de sköter sig bättre. 2/4 tycker inte alls om WFJ, varav den ena av dem tycker att banan borde gått söderut istället, vilket är en mycket vanlig åsikt bland invånarna. Återstår 1/4 som inte bryr sig.

Det är inte den första "fråga på stan"-undersökning som gjorts om WFJ. Minns att samma fråga ställdes för ca 12-13 år sen, då trafiken till Fågelsta pågick, svaren blev ungefär desamma, med den skillnaden att de som då var enbart positiva idag är mer tveksamt positiva. Märk väl att det t.o.m. då fanns de som var helt emot WFJ trots att föreningen befann sig på toppen av sin karriär.

Då kanske entusiasterna frågar sig: Varför ska vi bry oss om vad dessa personer tycker, de är ju inte ens järnvägsintresserade ej heller turister. Jo, menar jag det är dom här personerna som egentligen ska bestämma WFJs öde, för det är de som utgör majoriteten av kommunens invånare, dvs. de som bor och arbetar där, betalar skatt, tillbringar sin fritid där. Alltså glöm inte vad kommuninvånarna tycker, säg då att samma "fråga på stan"-undersökning hade utförts i låt säga; skara, mariefred, anten, ohs, uppsala eller västervik, vad hade svaren där blivit?

Förresten ,visade upp artikeln för 3st jobbarkompisar ikväll (Sjukhem Linköping) De visste inte ens att det fanns en järnväg i Vadstena!! Så det är dags för alla järnvägsföreningar att bli mer utåtriktade som någon skrev i den andra tråden.

Tack för ordet/CA


Hela tråden: