TGOJ tvåaxliga F-vagnar med stålkorg - nitat eller svetsat? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Tuesday, August 01, 2023, 14:08 (271 dagar sedan)

TGOJ hade ju ett litet antal (hur många?) tvåaxliga resgodsvagnar, likadana som SJ:s F5 / FV1. Jag har alltid trott att samtliga var i svetsat utförande till skillnad mot SJ:s som byggdes nitade.

Jag har under 60- och 70-talen rört mig invid järnvägar i Mälardalen, och hade som järnvägar-grabb fått en del kunskap och även intresse för tåg och järnväg. Jag noterade tidigt att, som jag uppfattade det, alla TGOJ:s FV1-or hade släta sidor vilket jag tyckte var så fult att jag särskilt tittade på det varje gång jag såg en TGOJ FV1, och det var iaf ganska ofta dessa dök upp.

Nu har rotat igenom en del äldre inlägg om TGOJ här på forumet. Naturligtvis figurerar även dessa TGOJ:s F-vagnar på en massa ställen, men sammanfattningsvis framkommer i dessa inlägg uppfattningen att INGEN hade byggts svetsat, men att däremot en (1) tydligen vurpat så hårdhänt att man rev korgen och återuppbyggde den men i svetsat utförande.

Men, skulle det alltså endast funnits en enda solo med svetsad korg, och att just DEN vagnen skulle ställt sig framför mina ögon varje gång?

Eller, kan det varit så att TGOJ först beställde "några" F5 / FV1 vilka byggdes lika som SJ:s, men sedan beställde "några till" men som då byggdes som svetsade sedan vagntillverkarna allmänt gått ifrån nitningstekniken?

Sålunda, huru härmed?

Forum-inlägget "För 50 år sedan" från igår:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=278320

En annan diskussion:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=70352


Hela tråden: