Film om rangering i Hallsberg (Historiskt material)

av Sebastian, Wednesday, April 08, 2009, 23:56 (5468 dagar sedan) @ morrgan

I min enfald så anser jag att staten i detta fall är både du och jag och alla andra svenskar, de som en gång gjort denna undervisningsfilm har fått betalt för sitt arbete.

Du har rätt, det är en enfaldig ståndpunkt. Snickaren som snickrat ihop något gammalt SJ-fordon har också fått betalt av statsverket för sitt arbete en gång, men det gör inte att vem som helst efter eget tycke kan stjäla med sig valda delar av inredningen utan tillstånd.

Att som du "riva upp himmel och jord" för denna gamla undervisningsfilm som verkligen visar hur det gick till på en stor rangerbangård på 40-talet har jag ingen förståelse för.

Jag rev varken upp det ena eller andra. Jag påpekade att filmen är ett upphovsrättsintrång, vilket är ett brott. Brott är inte okej, vare sig stora eller små. Självklart får du tycka att filmen är intressant och att det är bekvämt att se den på nätet, men det gör inte spridningen mindre olaglig.

Jag vill påstå att det inte finns en enda person som nu kan hävda att han äger detta material ...

Jo det finns en sådan, den juridiska personen svenska staten.

Det hela visar en del av vår gemensamma historia som vi skall vara stolta över, och det är fint att dela med sig.

Att dela med sig av det som är ens eget är fint, att delas med sig av det som är andras är mindre fint. Det är rent av fel.

Själv är jag inte direkt känd för att vara paragrafryttare utan jag ser bara möjligheter i det mesta,

Visst, trevlig inställning, men bestämmelserna i det här fallet finns till för att skydda människors försörjningsmöjligheter. Jag kan inte förstå hur någon så lättsinnigt kan rättfärdiga lagöverträdelser bara för att det är lite besvärligt att göra rätt för sig.

Vad är problemet här egentligen? En person som vill lägga ut gamla statligt producerade filmer har alla möjligheter i världen att göra det. Allt som behövs är ett enkelt tillstånd som är hur lätt som helst att inhämta. Varför då inte bara göra det i stället för att hålla på och bjäbba i om det moraliskt rätta i att bryta mot lagen?


Hela tråden: