Liggvagnar i tåg till kontinenten. (Historiskt material)

av Måns Johannesson, Saturday, September 09, 2023, 14:49 (232 dagar sedan) @ N_Rallaren

Tack för alla svar och bilder. Är det någon som har typ (och gärna bilder) på de holländska och östeuropeiska liggvagnar som rullade på svenska spår? Användes t ex DR:s liggvagnar på Kungsleden eller var det DB som stod för dem?

Kungsleden: Till Berlin DR-vagnar, kom dock sent (åtminstone en bit in på 80-talet bara sovvagnar+sittvagnar). Rätt moderna vagnar i den vanliga beige/gröna. Vet ej om det var 26,4m med 10 kupéer från mitten av 80-talet eller 24,5m med 9 kupéer från 60-70 talen.

Över Köpenhamn:
Till Köpenhamn: SJ BC2K. Började rulla 1974.
Till Paris: SNCF, antigen den äldre gröna eller den nyare vit/blå. Gick så vitt jag vet alltid på dagtid genom Sverige. Började rulla 1968 och gick till någon gång i slutet av 80-talet
Till Hamburg: DB-liggvagnar i blått eller beige/oceanblå.
Började rulla 1968, gick ursprungligen som sista eftermiddagsavgång från Stockholm/Hamburg (tillsammans med en sovvagn och en sittvagn (SJ AB8K till 1979, därefter DB ABm) och nattåg från Köpenhamn. Från någon gång i mitten av 70-talet (exakt år?) förstärktes detta omlopp med ytterligare en sittvagn (DB Bm), på sydgång fick då inte liggvagnen plats (max 3 vagnar per färja) och den gick då i nattåget Stockholm-Köpenhamn och första morgontåget vidare till Hamburg (sitt och sovvagnarna fortsatte gå på eftermiddagen från Stockholm). Från 1982 gick istället direkta sov och liggvagnar i ett eget tåg (genom Danmark på natten utan uppehåll i Köpenhamn), detta tåg fick 1987 namnet Alfred Nobel.

Hittar inte några flera direkta liggvagnar från Sverige till kontinenten. Inga Holländska, däremot har det gått genomgående sittvagnar Stockholm-Hoek van Holland. Gick under senare år som dagtåg på den svenska sträckan och utgjordes av DSB AB+B+B.


Hela tråden: