Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39 (Bana)
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK under rangering i Österskär, februari 1970.
Vem är föraren i det lokala kontrollrummet? Och ja, Sundbybergar´n på fotsteget.
(De där rejäla fotstegen på loken fanns alltså redan på SJ-tiden? Var de original, eller en förbättring som något skyddsombud grälat fram? Bra shit i alla fall, säger jag som åkt många kilometer på de där fotstegen. Motorvagnarna hade däremot miserabelt trånga fotsteg, där klev man ogärna upp med ståltåhättade Graningekängor på fötterna!)
I bakgrunden står kiosken som levde vidare i 10-15 år till innan den först expanderade en smula och sedan försvann för gott (?). (Kom det inte en miniaffär som konkurrerade ut kiosken från orten? **grubblar**)
På lokets buffertplanka i den närmaste änden hänger en "kalvskalle" dvs en adapter mellan de gamla kringelkopplen och de modernare Scharfenbergskopplen.
Öknamnet "kalvskalle" förstår alla som brottats med en yster kalv :-P
Och hur var det, visst hade SRJ beställt Scharfenbergskopplen från Tyskland, men en mindre skärmytsling mellan Tyskland och några andra länder på 1940-talet fördröjde leveranserna så mycket att SRJ (?) letade upp en mindre mekanisk verkstad (dvs en LITEN mekanisk industri, inte en ganska omekanisk industri :-D ) belägen vid sjön där Wasa-Gurra kallades dräng-jävel av gårdshustrun och blev utslängd ur köket framför näsan på danskarnas fogdar som letade efter upprorsmakaren som skulle finnas nånstans på bygden. Jaja, en skröna, men en bra sådan! :-)
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Österskär, februari 1970.
Om jag tolkar de här bilderna rätt körde utfärdståget fram till plattformen igen efter att det ordinarie tåget hade avgått. Vad säger ni som var med på den här utfärden för 53 år sedan?
Aaaah, en mindre landsortsstation :-) Tåget ska strax bege sig norrut mot Åkersberga och Stockholm. I bakgrunden postanstalten som även hyste en järnvägsstation, och till höger en Amazon -63:a. Californiavit eller Pärlvit? Därtill även en orange hytt för telefontelefon.
Längre bort syns dels godsmagasinet och det gamla lokstallet som vid den här tiden hyste en galvaniseringsindustri vilken 35-40 år senare orsakade grav huvudvärk för mig, en SL-projektledare och en miljöinspektör i kommunen.
Roslags Näsby stn, februari 1970. Här känner jag knappt igen mig, även om jag var där och dokumenterade några år innan stationshuset revs 2019. Det ser ganska ödsligt ut bakom stationen. Uppenbarligen var det en del tomma ytor där 1970.
Nja, tomt var det nog inte, men en gles skara av låga villor och enstaka flerfamiljshus, likaledes i två våningar. Titta på den nedan länkade satellitbilden från 1960, och klicka gärna i högerkanten för att istället visa 1975 års bild.
https://kartbild.com/#16/59.4370/18.0515/0x4
Tack för ditt arbeta med att göra dessa bilder visningsbara! Som du ser är vi många som uppskattar dem! :-)