WFJ-Funderingar kring stationsområdets omgivningar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Bert Jakobsson ⌂ @, Vadstena, Saturday, February 23, 2008, 17:41 (5906 dagar sedan) @ nicke

"Jo Det förfallna mentalsjukhuset har grundligt renoverats, från ruckel till förnäma bostadsrätter. I den fd. maskincentralen säljs exklusiva kristallvaser, daghemmet är hotellannex, ladan har blivit garage, på fotbollsplanen har det byggts äldrebostäder. Kvar står järnvägsföreningen, visst har det snyggats upp på stationsområdet, men det har uppstått en viss kontrast mellan järnvägen och det omgivande området de senaste åren.
Hur kan denna kontrast minskas?"

Jo, man gör en geoteknisk undersökning av marken som mentalsjukhuset står på och finner då mycket höga kvicksilverhalter. Kvicksilvret kommer från den behandling man utsatte syfilis-smittade för. Syfilis sätter sig på hjärnan till slut och du blir " barking mad" Därav behandlingen på denna anstalt. Konsekvensen blir att bostadsrätterna anses otjänliga som bostäder och rivs och marken saneras och blir därefter en rivningstomt.

Kul vinkling som tänjer fantasin!
Eftersom jag bor i Asylen så vill jag bara rätta och säga det är hyresrätter i Vadstena Fastighetsbolag (kommunägt). Där finns också ett mycket snyggt, spatiöst och ljust bibliotek samt hotellrum (Klosterhotellets annex) som du är välkommen att boka, samt stora samlingslokaler med tillgång till kök som klarar rätt stora konferenser. Möjligen är det kvicksilvret som gör att jag engagerat mig i museiföreningen.

Innehavaren av kristallbutiken ser man till att få en skatterevision på halsen, samkörd med Tysklands skatteverk som upptäcker obeskattade medel på en bank i Lichtenstein. Personlig konkurs, näringsförbud och 6 månader på öppen anstalt. butiken utmätt av kronofogden och stängd.

"Påhoppet" på innehavaren av kristallbutiken hoppas jag är en ren fantasiprodukt liksom allt annat, men inte speciellt välfunnen.
VAS-Vitrium är alldeles för seriöst för att behöva fungera i den typen av fantasier!

Ladan brände det lokala moppegänget ner när de blev förbannade på att inte få köpa ut folköl på ICA på Valborg.

Detta är absolut fantasi eftersom det, konstigt nog, inte finns någon ICA-butik i Vadstena :-) - vi drabbas alltså aldrig av gammal köttfärs!


Efter denna i grunden förändrade omvärld så blir det en smal sak för WFJ att argumentara för att de på ett fint sätt smälter in i den historiskt spännande närmiljön.

Tipsa mig när din nästa (?) fantasy-bok kommer utså skall jag låna den på vårt fina bibliotek!

Mvh! /Bert J


Hela tråden: