Sharp Stewart skyltar (Historiskt material)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Thursday, April 16, 2009, 20:36 (5460 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Det finns ett knippe engelska tillverkningsskyltar (ovala i mässing);

Sharp Stewart år 1894-1901, lok litt K.

Vad kan det vara för värde i dylika tingestar om man skulle försälja dem till England?


Omöjligt att säga. Jag kollade lite snabbt och lyckas bara hitta två med ett slutpris. Det såldes en Sharp Stewart 4616-1900 från engelska loket GWR 270 (växellok) för 300 £ hos en av de största firmorna 2006 (det är svårt att hitta priserna på enstaka saker på ett vettigt sätt) och så en till från nåt LNER snälltågslok för 600 £ (men det är ju som att jämföra tillverkningsskylten från en Ke med den från en F, klart den sistnämnda ger mer pröjs även om det är samma år och firma...). Man kan nog "googla" i all oändlighet, men det äter upp förtjänsten :-D Jag vet inte vad deras provision är, står inte, men säg 20 % blir 240 pund. Sedan får du dra av en del för att det inte är ett engelskt lok. Hur mycket är som sagt omöjligt att säga. Sen tillkommer kostnaden för att skicka skylten till auktionsfirman. Om jag skulle påstå att det som i slutändan syns på ditt konto blir mellan 1500-2500 kr har jag nog inte prickat fullständigt fel. (men det kan vara både mer och mindre)
Sharp-Stewart tillsammans med Neilson mfl hörde ju till de största tillverkarna på den tiden och som även i sverige är det ju mycket viktigt varifrån skylten kommer och där smäller nog en järnväg i ett obskyrt land nära nordpolen lägre än en maskin som pinnade runt i hamnen i Loch Ness. (Eller vad det nu kan vara). :-P

Men det är helt rätt att det betalas höga priser i england, men det gäller engelska lok och där också mestadels ett fåtal typer (med enstaka undantag, t.ex. Sydafrikanska maskiner där många av 1980-talets entusiaster diggade ånglok). Det anknyter väl lite till mina spekulationer i den andra tråden.

Sjäv köpte jag en skylt från Graffenstaden (fransk firma, eller på den tiden tysk) på ebay i England häromveckan. Med porto (1/3 av totalpriset) och hela faderullan betalade jag 500 kr för en skylt från 1880. Visserligen liten och rätt trist utseende och av zink (vilket samtidigt är ovanligt) och dåligt beskriven så att det var en chansning men den är äkta. Den är från en SNCF 030C, en ålderdomlig maskin som var i drift otroligt länge:
http://www.53a-pix.co.uk/picture/030.C.815-RS-200757.jpg
Ovanför andra drivhjulet syns skylten.

Därav alltid dessa många reservationer om prisprognoser. Det är extremt svårt att säga någorlunda exakt såtillvida det inte är något som säljs ofta.
Till exempel att North British från 1950-talet (mässing, ca 30 cm lång) från växellok (diesel) oftast kostar mellan 120-160 pund och Neilson från 1898-1900 från växellok (ånglok) ofta kostar 250-350 £. (men mycket mer om det är från "kända" lok) Båda är mycket vanliga, jag snubblade över några när jag letade efter en SS-skylt. I båda fallen är det självklart brittiska lok som de satt på.


Hela tråden: