WFJ Tankar kring vagnpark och ’nedskräpning’ (Bana)

av nicke, Sunday, February 24, 2008, 20:59 (5877 dagar sedan) @ Christer Andersson

Jag vet inte om det var mig explicit du syftade på men det jag beskrev var skrot (i annan tråd idag) som doldes under presenningar. Det behövs många ölburkar för att behöva lägga dem under en press... . Det var vagnar och annat tyngre järnskrot jag syftade på. Det trodde jag framgick.

Flertalet JVM-föreningar har ett antal renoveringsobjekt och reservdelar ståendes på sin bangård. Det som i en persons ögon är skrot är i den andres värdefulla vagnar och axlar. Det är inte "bara" att rulla i väg detta; vart?
Alla föreningar har inte fullt med diskreta stickspår eller förråd där detta kan gömmas undan. Har man dessutomfått avslag på bygglov för vagnhallar. Ja då är alla förslag välkommna.

GHJ har haft "lik" ståendes på, eller i anslutning till sin bangård i årtionden.
Ett exempel är "Bautzenvagnen" RB BP 877, förvärvad i mitten på 90-talet.
Den står med GHJ:s alla andra vagnar upptagen i GHJ:s bevarandeplan:

"Den saknar anknytning till Gotland och kommer troligen att fungera som reservdelsförråd till renoveringen av GJ C05 och/eller C04."

För GHJ är den ovärderlig i vår strävan att få en unik boggievagn renoverad och den har nu tack vare bygget av vår nya vagnhall 2 kunnat flyttats utom synhåll in i hallen så länge. Men hur många föreningar är DET förunnat? I annat fall hade den fått stå ute under i bästa fall en press i allas åsyn. Och den är INTE snygg!

Det jag vill ha sagt är att alla "lik" kan man inte göra sig av med av flera anledningar. Står vagnen FÖR avskilt så flyttar knarkare in eller den slås sönder. (Fråga SÅS som i veckan fick hjälp av TVÅ polispiketer att avhysa knarkare ur en stålvagn som i väntan på sin nya ägare stått avskilt). Det ena utesluter inte det andra. Jag har ingen detaljkännedom om WFJ:s målsättning med sin vagnpark, men det jag vet är att de avyttrat ett antal fordon nyligen. Så en större "upprensning" har ju skett.


Hela tråden: