WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Olle Vinberg, Monday, February 25, 2008, 08:29 (5904 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Mjaa....jag undrar hur du tolkar "positiv konstruktiv kritik"? Du skriver att du inte är negativ, men jag tycker nog att ditt senaste inlägg är överlag negativt och jag får känslan av att du brinner för att avveckla WFJ som "är för evigt dömt".

Men om du nu får ytterligare än chans att hjälpa WFJ genom ett positivt konstruktivt förslag för än framtid bland Sveriges museibanor där avveckling inte är ett alternativ - vad föreslår du då?

Jag har faktiskt redan föreslagit (i tidigare inlägg) indirekt att det som saknas i WFJ är en pragmatisk ledning utan "ideologiska" aspekter på vad som ska bevaras och utvecklas. I ledningen för WFJ kan man fördel försöka värva representanter från det lokala näringslivet. Det imponerar alltid på politier, när den lokala näringen för en sådan här verksamhets talan, och för med sig att även politiker tycker det är bra att representera.
Men tyvärr ""fem i tolv" är klockan, och det som hitills tagit 30 år i Vadstena och 50 år i övriga Östergötland är för all framtid dömt att misslyckas!

Östergötland är ingen region för museijärnvägar det har gång på gång bevisats!


För att svara på din fråga vilka "vi" är och stilla din upphetsade nyfikenhet (jag tror nog att ingen annan bryr sig) så kan man i tidigare trådar om WFJ´s öden utläsa att jag är kompis med Anders Östlund som också försöker hitta konstruktiva positiva vägar att komma fram till en lösning för WFJ. Två = vi (pluralis). Men jag tror ändå att majoriteten som läser alla dessa inlägg vill väl med framtiden för WFJ - för ingen vill väl önska sotdöden ur våra svenska museibanor? Så kom igen nu Olle - presentera ett konstruktivt förslag som inte handlar om avveckling!

Vänligen,

Torbjörn Gustafsson

Jag har ingen aning av varken majoritet eller minoritet har för åsikter, jag kan bara konstatera att det blir debatt när WFJs verksamhet kommer upp på agendan. Jag kan bara uttrycka vad jag själv tycker!

WFJ var från början ett bra projekt och en mycket god idé!

Men har aldrig någonsin lyft från idéstadiet!

Hur kommer det sig att man 10 år efter trafikens inställande inte lyckats få igång den igen. Hur kommer det sig att man för ännu längre sedan kunnat köra på hela banan förbi Aska till Fågelsta? Beror det på kompetent taktiskt arbete av ledningen för WFJ eller beror det på ren inkompetens?
Har man tagit hänsyn till att dubbelspår kommer att byggas på järnvgen mellan Mjölby och Motala och att troligen ryker smalspårbangården i Fågelsta då?
Ett framtida vägbygge förbi Vadstena på Östra sidan är också planerat, vad har WFJ för beredskap för detta?
När kommunennästa gång vill ha lite av bangården i Vadstena för sina ändamål hur agerar man då?
Varför har man inte flyttat in i motorvagnstallet?
Varför låter man vagnar övertagna från RB på 80-talet förfalla?
Varför är det enda riktiga ånglok föreningen har utlånat, när det egentligen borde dragit tåg på hela banan för redan 10 år sedan!?

Hilsen
Olle


Hela tråden: