Skara-Timmersdala !! (Bana)

av Stig Lundin, Thursday, April 23, 2009, 23:40 (5454 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ja jisses... Det verkar som om minst hälften av alla bibanor byggdes på en höft, mer eller mindre... Baserat på några få stor-aktietecknares eventuella välvilja. Ungefär som om man idag skulle lägga nya länsvägar efter ett (eventuellt avtalat) mönster för casinon - dock max. 10 st. per län...

Detta gällde i alla fall inte för Skara - Timmersdala.

VGJs huvudlinje från Göteborg till Skara öppnades 1900. Tanken var att järnvägen skulle byggas vidare från Skara över Timmersdala till Mariestad med eventuell fortsättning till Gullspång.

Redan 1899 upprättades förslag för järnvägens fortsättning från Skara till Mariestad.
Spårvidd 891 mm
Skenvikt 17,36 kg/m
Spårlängd huvudspår 47,71 km
Spårlängd sidospår 2,65 km
Spårlängd reserv och grusspår 1,64 km
23 växlar
Stationer vid Istrum, Lerdala, Timmersdala och Trilleholm
5 hållplatser
3 lok, 2 BCo, 4 C, 2 Få, 2 F, 10 G oc 40 N

Vid VGJ bolagsstämma 28/5 1904 bestämdes att VGJ skulle bygga järnvägen från Skara till Mariestad och att bolagets aktiekapital skulle ökas till högst 3.250.000 kr.


Hela tråden: