Grängesberg 1960-talets verksamheter (Historiskt material)

av Christer Fredriksson @, Friday, April 24, 2009, 11:07 (5480 dagar sedan)

Presenterar hämed åter några bilder från en svunnen tid då gruvnäringen för Svenskt näringsliv stod på topp och full fart på all utrustning.

Först två bilder tagna från järnvägsbanken mot Dynamitfabriken. I öppningen av träden nedanför skorstenarna kan grinden för spåret från GgC till Reservångkraftscentralen samt utlastningskajen för dynamit ses. Till vänster kan GgC bangård ses.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaEDfrjvgbanken1.jpg[/img]

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaEDfrjvgbanken2.jpg[/img]

2 st bilder över den vy som kunde ses från vattenverket mot norr.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiamotNfrvattenv.jpg[/img]

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiamotNOfrvattenvfkl.jpg[/img]

Vy från Centralschaktets gråbergstipp över Skärningen.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaSkarnmothotelletfkl.jpg[/img]

Vy från det gamla västra grusupplaget mot norr med vagnssynarnas bod, dvs verkstad och raststuga. Personerna på bilden besiktigar området inför bygget av GP-verket.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaknackarboagruvanfkl.jpg[/img]

Växellok litt V med växelvagn, tendervagn, under växling mellan Centralschaktets gråbergsfickor och sågområdet på det nedre spåret, kallat "Nedre Dillners".
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDialittVvxlpnedreDillnersfkl.jpg[/img]

Ggm växellok litt N drar fram styckemalmslastade vagnar från fickorn över viadukten till ställverket där vagnarna skall vägas under sakta fart av två man, en läste av vagnens bruttovikt och sedan vagnens totala vikt samt subtraherade och sade lastvikten till personen som skrivit upp vagnsnumret i en bok och alltså kompletterades med lastvikten. Vagnarna drogs sedan ut på något av avgångsspåren 9-13.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaN83drarframmalmmotbg.jpg[/img]

Utfarten från GgC mot Ggm, med SJ spåret till vänster och TGOJ till höger. Dynamitfabrikens spår kan ses till vänster. Viadukten är över Rv 50.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaGgCutfartmotGgmoGp.jpg[/img]

Jag hoppas bilderna kan väcka tankarna om hur det var i Gränges på den tid då det begav sig!


Hela tråden: