Grängesberg 1960-talets verksamheter (Historiskt material)

av Christer Fredriksson @, Friday, April 24, 2009, 22:30 (5452 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Allt måste göras nytt, både ovan och under jord.
Nya anläggningar måste uppföras vid Lombergsområdet, dvs där nuvarande GP-verlet står.
All utrustning är borta, sålts eller skrotats, både ovan och under jord.
På 410 m avv under jord står ännu 5 st kontaktledningslok inmurade i slutet av
en ort.
På 515 m avv står de 6 st dieselelektriska loken med tillhörande vagnssätt
inbackade i olika orter mitt i gruvfältet. Loken är fulltankade. På 515 är
spåren borttagna i huvudorten liksom alla spår på övriga nivåer.
Om brytning skall återupptagas måste gruvan länspumpas och en ny huvudnivå
påbörjas.
Inga malmvagnar finnes kvar hos någon operatör i Sverige idag. LKAB har vagnar,
men släpper dem ej för någon konkurrents transporter!
Få se hur Dannemora tänker lösa detta transportproblem med den operatör de väljer!


Hela tråden: