Statiskt museum? (Bana)

av Granis, Monday, February 25, 2008, 15:00 (5897 dagar sedan) @ Norsten

Tja, den frågan har ju debatterats just i dessa trådar om och kring WFJ. Bland annat. Fast såvärst mycket debatt blev det ju inte... De flesta skribenter här (innan Norsten kom med? ;-) ) är nog eniga om att detta knappast är någon Dynamisk Väg För Framtiden. Snarare ett nödvändigt ont för att grejer inte ska försvinna (förutsatt att det finns bokstavligt ordentligt tak över verksamheten!). Nåt vidare intresse för verksamheten skapar det inte, och man får problem såväl med besökare som -framförallt- aktiva medlemmar. Och därigenom stöd från omgivningen.

Det är ju också dylika föreningar/ verksamheter som [i]har [/i]störst problem: Som t ex för "Fryksta Clara Elfs Järnvägssällskap" (har kastat in den berömda handduken), Järnvägsmuseet i Hagfors (hankar sig fram genom att ha blivit en mer eller mindre helkommunal verksamhet där man också klämt in ett "rallymuseum" ) och Museet i Linköping/ JMF (hankar sig fram med SvJvm som ägare av fordonen och samlingarna samt kommunen av de fasta anläggningarna). Men inget pekar på nån mer dynamisk utveckling på något av dessa ställen. Snarare tvärtom. Tyvärr, ty dessa museer är ju förvaltare av unika samlingar fordon från speciella banor och järnvägsnät, och borde vara värda ett bättre öde. Men visst: Det som sker är ju bättre än skrotning....

Ganska talande är ju att en förening som Norsten nämner, KUJmf, ju börjar få lite "drag under galoscherna". Se [link=http://www.kujmf.se/]KUJmf´s hemsida[/link]. Och det just genom att -sansat och välgenomtänkt- försöka lämna det statiska museitillståndet genom att få igång sitt ånglok "Patric Reuterswärd" och anskaffande av lokomotorn SJ Z4tu 316. Det handlar dock [b]inte [/b]om att försöka bygga tillbaka hela KURJ (även om deras ordförande säkert inte skulle ha nåt emot det! ;-) ) och anskaffa, typ, sydafrikanska ånglok och vagnar för att klara den kommande trafiken. Nej, det är frågan om att ordna några hundra meter spår i Köpings hamn där det befintliga och för banan autentiska tågsättet skulle kunna få visa upp sig och bjuda (?) på åkturer. Att s a s överta titeln Sveriges Kortaste Museibana efter GHJ! Nåja. Men föga förvånande har man genom sina insatser nu tilldragit sig omvärldens intresse och uppskattning samt genom det också fått fler nya och aktiva medlemmar. Det hade man inte lyckats med om man påstått [i]"näää, vi klarar inte av nåt sånt, vi fortsätter och putsar på grejerna här inne i museet så får folk komma och titta..."[/i]

Påstår

/ L G


Hela tråden: