500 eller 600 mm spårvidd vid Steken? Vägskydd. (Historiskt material)

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 25, 2009, 18:25 (5452 dagar sedan)

Stekens tegelbruk hade fram till 1954 en elektrifierad bana från lertaget. Enligt Mats Fredings bok "Industrilok i Västergötland" var spårvidden 600 mm.

I AVOS arkiv, som numera finns hos Sveriges Järnvägsmuseum, råkade jag hitta en order (nr 46.100) från 1949 där tegelbruket beställt mekaniska fällbommar för korsningen med den stora landsvägen i älvdalen. Till ordern är fogad en enkel planritning, där det tydligt är angivet "spårvidd 0,5 m". Antagligen har tegelbruket gjort skissen. AVOS har sedan gjort en renritad version, där man anger "Järnväg, spårvidd 0,5 m". Kanske var spårvidden faktiskt 500 mm (inte unikt, men 600 mm var förstås mycket vanligare) eller så hade bruket inte koll på sin egen spårvidd!

Till ordern hör också en avskrift av ett beslut från länsstyrelsen, som föreskrivit "villkor för rätten att med decauvillebanan korsa landsvägen"; bland annat skulle "anordning för samtidigt fällande av bommarna anbringas", "kraftiga klocksignaler" givas från ett ringverk minst 15 sekunder före fällningen samt under själva fällningen. Minst tio "klockslag" krävdes. Vägvakten skulle fälla bommarna minst 30 sekunder "innan tåg uppnår korsningen". Röda lyktor skulle också finnas, lämpligen på kryssmärkesstolparna, och tändas samtidigt med att förringningen började. Alltså ungefär samma villkor som för "stora" järnvägar. Dock tror jag inte det var vanligt med krav på ringverk när bommarna, som i detta fall, manövrerades från kortare avstånd än 30 meter - vid Stekens vägskydd satt fällbomsvindspelet monterat direkt på ena bomstativet.


Hela tråden: