WFJ -Vinna eller försvinna (Bana)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Tuesday, February 26, 2008, 11:15 (5903 dagar sedan) @ Granis

Håller inte med Dig. Fortsätter slipersbytet i nuvarande takt lär väl i o f s -som Du påpekar- "problemet lösa sig självt", men siktar man på att komma vidare är det Fågelsta som gäller -eller inte alls. Fågelsta är en naturlig ändstation, framförallt om orten får persontrafik igen på normalspåret. Snacka om bra förutsättningar för WFJ i så fall! Och det verkar "Motala Express" ha fattat. Att avhända sig en sådan framtida möjlighet jämfört med "putinuttande forever" till Aska, eller ännu värre Huvudstad; nej. Då är det lika bra att packa ihop och flytta till en [b]riktig [/b]museijärnväg nån annanstans! :-|

Enligt WFjs hemsida höll man på med slipersbyte strax innan korsningen vid riksväg 50 den 17/4 2006. Idag börjar man [i]närma[/i] sig cykelvägsövergången vid slutet av Villavägen. Alltså har det tagit 1 år att förflytta sig en sträcka på ca 500m. Återstår 9km. Fortsätter man i samma takt når rallarna Fågelsta år 2026 (!). Ska WFJ hinna med att bli trafikdugliga åtmindstone till Huvudsta där antagligen nya Rv 50 kommer att byggas, så behöver man lägga på ett kol. Vi får se hur många som dyker upp på arbetslägret i vår. Samlar man ihop 20 gubbar som jobbar från morgon till kväll under hela påsklovet borde man iaf nå utanför stan.

Visst är Fågelsta en naturlig ändhållplats, men det är tveksamt om några normalspåriga persontåg kommer att stanna där. Dubbelspåret kommer antagligen att innebära pendeltåg i östgötatrafikens regi. Det är inte ens säkert att Skänninge med sina 3000 inv kommer få hållplats, än mindre Fågelstas 200 själar.

Antagligen kommer planerna med den nya Rv50 ändå att tvinga WFJ till en avkortning.


Inte om man kommer i gång med trafiken! Och det är det kommunen nu vill förhindra, tror jag. Just för att slippa bygga nån viadukt. Annars har ju erfarenheter från "Smalspåret" (Rödsle) visat att vägbyggaren blir (mer eller mindre) tvungen att bygga en bro vare sig man vill eller inte. Och vare sig banan legat i träda eller inte, men just detta tror jag inte på i fallet WFJ.[i] ("Branchen" kan liksom inte ha samma "tur" två gånger! Endera kan WFJ köra när det blir aktuellt med brobygge, eller också har man gett upp). [/i][b]Vill [/b]vägbyggaren dessutom bygga en bro, ja då går det naturligtvis ännu enklare. Såsom för ULJ över nya E4 vid Årsta strax öster om Uppsala.

/ L G

Redan nästa år kommer det första spadtaget att tas på den nya kringfarten. Ändå har det varit ganska tyst i pressen om det. En sak är säker: Inom det närmsta året kommer vi få se vad som händer med WFJ: Vinna eller försvinna.


Hela tråden: