DEVA-motorvagnar, vad finns kvar? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Per Wirback, Tuesday, February 26, 2008, 11:18 (5901 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det enda DEVA-fordon som är i alla fall i närheten av att vara komplett torde väl vara Bap 3250/SRJ 50 som ju faktiskt inledde sin bana som dieselelektriskt fordon.
I övrigt har jag ingen klar uppfattning över fyra OFWJ- och två HNJ-vagnar på normalspår, men en av dessa lär väl vara vagnen som finns i Brösarp. Om ytterligare någon av dessa finns bevarad känner jag inte till, men alla dessa byggdes om till personvagnar och liknande redan på 30-40-talen, så vilka som än må finnas kvar så är de långt ifrån kompletta.
Men det finns ju å andra sidan en komplett och i alla fall tills helt nyligen körklar DEVA i Danmark... :-)

SRJ 50 "Grisen" Är i viss mån komplett, men inte särskilt mycket bättre än tex VB vagnen. Loket byggdes om till ren eldrift redan i början av 40-talet.
Dieselmotor, generator, bränsletankar, kylare, avgasssystem, kompressor, maskinrumsinredning mm saknas. Därtill har loket istället kompleterats med regleringskontaktorer, pådragsmotsånd, strömavtagare, huvudbrytare, roterande omformare, eldriven kompressor och resegodsutrymme med dörrar i korgsidorna. Hurvida kontrollrarna är orginal eller utbytta vet jag ej. Dessutom är banmotorerna utbytta, och om jag minns rätt även hela boggierna. Vi har hursomhells sparat två boggier med banmotorer från en skroptad X4p som är av orginaltyp till SRJ 50.

Loket är givetvis återställningsbart, det är bara mycket jobb och kostar pengar.
Motor och generator kan också var lite svårhittade, fast även sådana går att bygga nya för mycket pengar :-)

Tillsvidare sparas loket för framtida generationer att ha något att bita i.
Vi ska tänka på att dagens ungdom inte nödvändigtvis ser ångdrift som det mest intressanta, många ser gamla dieselmaskiner som mycket mer lockande att pyssla med. Ge Devorna 20 år till så tror jag intresset har ökat markant.

/Per


Hela tråden: