Fastighetsbeståndet vid järnvägar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Bobo L, Saturday, May 02, 2009, 08:32 (5472 dagar sedan) @ PatrikW

Ovanstående är en helt normal situation. När jag arbetade med fastighetsfrågor vid BV inför byggandet av Arlandabanan i slutet av 80-talet fann jag till exempel att bangården i Upplands Väsby (då) bestod av 7 fastigheter (alltså separata markområden med egna registerbeteckningar) varav den minsta var 35 kvm stor. Det blir ofta så när man skapar ett järnvägs/industri/vadsomhelst-område rakt igenom en äldre befintlig fastighetsstruktur, och inte gör sig mödan att låta lantmäteriet lägga samman de olika lösa fnuttarna till en (ny) gemensam fastighet.

OBSERVERA!! "Fastighet" betecknar ett mark- och/eller vattenområde med egen registerbeteckning, med eller utan byggnader. Det finns alltså inga "gula fastigheter med tegeltak", "tvåningsfastigheter" etc. Det är byggnader!

Däremot finns det industrifastigheter, jordbruksfastigheter, bostadsfastigheter etc. Det hänger samman med användningsändamålet, vilket anges genom en taxeringskod. (Jag är osäker på om begreppet "järnvägsfastighet" finns kvar idag, det kanske klassas som industrifastighet eller något annat numera?). De här senare begreppen berör dock skattelagstiftningen snarare än fastighetslagstiftningen.

Därutöver kan nämnas att samhällsplaneringslagstiftningen (Plan- och bygglagen, "PBL" mfl) delar in världen i tex "kvartersmark" (för olika ändamål, där trafik är ett av flera) och "allmän platsmark". De här reglerna har stuvats om en del de senaste åren och jag är inte helt säker på om det längre finns ytterligare klassningar. I stort sett delas alltså mark upp i sånt som är till för "enskilt" bruk (bostadsändamål, industriändamål, järnvägsdrift etc) och sånt som är till allmänhetens förfogande (parker, gator och vägar mm) där det särskilt skall anges om det är kommunalt eller privat huvudmannaskap.

Till sist, portalparagrafen!


[size=large][b]Jordabalk (1970:994)[/b][/size]

[b]Första avdelningen

Rättsförhållanden rörande fast egendom

1 kap. Fastighet och dess gränser

1 § Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser. Sämjedelning är utan verkan.[/b]


Hela tråden: