Vanligare Frichs-dieslar i Danmark (Fordon: lok)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, February 27, 2008, 13:18 (5893 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

För övrigt trevligt att detta fordon finns bevarat. Det finns väl några Frichs-lok bevarade i Danmark. Är något/några driftdugliga?
PLj

Hej!
To Frichs firkanter er køreklare i DK. LJ M 9 hos Museumsbanen Maribo-Bandholm og VNJ DL 12 hos Mariager-Handest Veteranjernbane.
Mvh Jørgen :-)

MHVJ, Mariager-Handest Veteranjernbane på Jylland, har två Frichs-"Firkanter", VNL DL 12 (1932, 49ton, 375hk, 70km/h) och OHJ 40 (1936,48 ton, 410hk, 75km/h). Om det senare kan man på länken förutom lite nyttig språkövning få lite jämförande information från ett motsvarande danskt renoveringsprojekt.

http://www.jernbaner.dk/mhvj/materiel/OHJ%2040/Status%20motorrenovering.asp

Man kan också läsa "Begge diesellokomotiver er af samme type: Frichs' firkantede, der blev bygget i 23 styk til privatbanerne i 1932-38. Lokomotiverne er dieselelektriske: Motoren trækker en generator, der leverer strøm til elektromotorer, som trækker drivhjulene. Lokomotiverne blev leveret i flere størrelser, og Frichs forsøgte sig endog med en motorvogn efter samme størrelse (HHJ M 2 - se afsnittet om motorvogne). Solidt håndværk og langsomtgående motorer gjorde lokomotiverne næsten uopslidelige, og først i 1970'erne kørte de ét efter ét i remise. VNJ DL 12 blev som de sidste i 1989 taget ud af aktiv tjeneste og overgik til MHVJ."

I Maribo på Lolland har DJK från Lollandsbanen förutom alltså "verdens ældste diesellokomotiv" LJ M nr. 1 (DEVA 16/1921; 34 ton; l ö b 14,4m)

http://www.museumsbanen.dk/materiel/lj-m1.jpg

också det av Jørgen nämnda M 9 (Frichs 154/1934; 52ton; l ö b 9,93m, bara 3 cm längre än ett ånglok SJ litt N!)

http://www.museumsbanen.dk/materiel/lj-m-9-15-04-01-oah.jpg

Som renoveringsobjekt hos Djurslands Jernbanemuseum i Ryomgård finns dessutom Skagensbanens M 4, (Frichs 214/1935; sägs vara enda med 500hk (550?)/650rpm, 80km/h)

http://www.djbm.dk/Documents/Frichs%20SB%20M%204.htm

De mest typiska dieselelektriska loken på de danska privatbanorna var väl annars den senare typ från början av 50-talet som p g a sina avrundade former brukade kallas "Marcipanbrød" och som till skillnad från ramverksloken SNJ 10 och "Firkanterne" är boggilok. De ska tydligen i allmänhet ha haft två 375hk/1000rpm motorer av Frichs-standardtypen 6185CA.

Finns det nån närmare beskrivning nånstans där man kan jämföra dessa Frichs-dieslar med dem från 30-talet?

/hilsen fra CEO


Hela tråden: