Bara en reflektion’ (Bana)

av Johan Vinberg, Wednesday, February 27, 2008, 13:26 (5895 dagar sedan) @ nicke

Jag vill inte dra igång ne diskussion eller ifrågasätta GHJ och deras bevarandeplaner. Tvärtom!
Men en liten reflektion kom i mitt huvud när jag läste Nickes


GHJ har haft "lik" ståendes på, eller i anslutning till sin bangård i årtionden.
Ett exempel är "Bautzenvagnen" RB BP 877, förvärvad i mitten på 90-talet.
Den står med GHJ:s alla andra vagnar upptagen i GHJ:s bevarandeplan:

"Den saknar anknytning till Gotland och kommer troligen att fungera som reservdelsförråd till renoveringen av GJ C05 och/eller C04."

När MRO-föreningarna samlades i Uppsala vintern 87/88 för att med RBs VD Björn Dahlborgs välsingnelse fördela "icke ramsäckra" personvagnar mellan sig, sa GHJs representater von der Fine Licht och Ronander hela tiden.
"Vi är bara intresserade av en Fole-vagn, inget annat".

När "röken skingrats" efter diskussionerna om de fyra plattformavgnarna (som stod överst på de flesta av 891-banorenas listor) gick fördelningen av de resterande 20 vagnarna hur lätt som helst.

Plötsligt sa Ronander att man gärna ville ha ett par reservboggier om det blev några sådana över. Sådana fanns vid detta tilfälle, men väl en personvagn fanns kvar som ingen ville ha, dvs RB BP 877. Efter lite övertalning så tyckte Ronander och Licht att det kanske ändå inte var så tokigt med en personvagn till. Man kunde ju köra pssagerare i den tillsvidare...i alla fall....

Vem vet - kanske resandeantlet exploderar den dag linjen Roma-Dalhem ligger färdig..och då är det bra med en personvagn som tar ca 70 sittande...även om den inte har med Gotland att göra!:-)
Men detta är bara en högst personlig reflektion. Inte ifrågasättande av en väl genomtänkt bevarandeplan.

Johan


Hela tråden: