KHJ-reglementet, nr 18: kap. 5, §§ 65-70 (Järnväg allmänt)

av Dag Bonnedal @, Friday, January 04, 2008, 12:29 (5929 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Kravet att trycket skall hållas lågt visar att man hela tiden har risken för pannexplosioner i bakhuvudet. Lok med fullt tryck utgör en potentiell bomb.
Antalet pannexplosioner ökade kraftigt vid den här tiden och kom upp i en takt på storleksordningen 5 olyckor per år vilket hölls i flera decennier.

Svårt med korrekturläsning...
Antalet olyckor avser lokpannor i Storbritannien. Ca. 1890 hade man ung. 20 000 lok i drift. Vad hade vi i Sverige, ca. 1000? Det skulle ha motsvarat ett par explosioner per decennium i Sverige. Totalt har vi väl (hittills) haft 4 st eller hur stod i en artikel i TÅG för många år sedan?
Vad beror skillnaden på? Följde vi efter i teknikutvecklingen och drog lärdomar eller var diciplin och kontroll bättre här? Hur var olycksfrekvensen på kontinenten? Jag gissar att den var rätt hög även i USA.

Dag B


Hela tråden: