Småländskt vägskydd: Råstorp (Signaler/säkerhet)

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, onsdag, maj 13, 2009, 23:12 (4538 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


[image]

Det är snarare så att att bilderna kommer från Östra stambanan, sträckan Flisby - Solberga. Vid km 334,8 fanns en vägövergång som till varje detalj överensstämmer med bilderna här och som jag minns den från 80-90-talen. Då var vägen lite breddad och korsningen aningen mindre tvär, men annars stämmer det exakt.

Detta förklarar den höga standarden på båda spåren, det var alltså dubbelspår och ingen lastplats som jag först trodde!

Jag tror också att det är dubbelspår och ingen lastplats. Det ser mer ut som det. Men en intressant sak är att utliggarna på kontaktledningen inte är riktigt lika. På det vänstra spåret sitter kontaktledningen direkt på hårda upphängningspunkter direkt på utliggarna. Till höger sitter de däremot på fjädrande som alltså är lämpligare för lite högre farter. Nu tror jag i sig inte att detta innebär att det ena då är ett sidospår. Men det är en liten intressant detalj i sammanhanget

--
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad


Hela tråden:

 

powered by my little forum