Waste water gear - blow-offs! (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Thursday, February 28, 2008, 11:45 (5874 dagar sedan) @ RaA

Bottenblåsningskranar har ofta ansetts vara en problemkälla - dom manövreras ibland inte tillräckligt ofta för att bergsäkert fungera ordentligt = svårstängda m m... Den amerikanska Loco Cyclopedia 1927 tar upp ett otal konstruktioner, alla med lite speciella ’finess-detaljer’ inkorporerade, t ex smörjkanal ner till tätningsytan (att droppa i samtidigt som ventilen står öppen), och alla med mer el mindre tjusiga specialnamn, t ex ’the Everlasting Blow-off valve’. (Det amerikanska namnet kröp visst så småningom in även i brittisk lokengelska, eller hur, RL?)

Både kikkranar, säteskranar, plunge-ventiler (med såväl kula som 45-graders ventilkropp) , och Ohioventiler (m snabb sidoförflyttning av ventilkroppen) förekommer här i LC -27.

Däremot inte slussventiler m spindellyft - det är just DOM man ska akta sej för. Lite hård gegga som sitter fast nedanför tallrikarna är tillräckligt för att du ALDRIG ska få en sådan tät!

Och alla givetvis patenterade...!! Jfr Am. Ordlistan:

http://hem.passagen.se/tornq/moller.htm

PS - På ÖSLJ har vi sen många år övergått till vanliga enkla kulkikar med teflontätning!! Dessa fungerar utmärkt (vi blåser ett par ggr / dag för fosfatets skull) och behöver bytas ut sådär vart femte år - till måttlig kostnad.


Hela tråden: