Unik vev vid vevställverket i Sala! (Signaler/säkerhet)

av mamma Ulla, Åmotfors, Sunday, May 24, 2009, 21:52 (5444 dagar sedan) @ Christer

Bara ett litet tillägg till de trevliga kommentarerna om Avesta - Sala - Uppsala ovan.

Vevställverket i Sala hade en ganska unik vev, nämligen en brun vev som gick till en centralt omläggningsbar spårspärr som utgjorde tågvägsskydd i norra delen av spår 1 (för rörelser från Västerås mot Broddbo). Normalt togs TGOJ:s elmotorvagnar som pendlade mellan Sala - Katrineholm/Norrköping in på spår 1 - så veven användes inte så mycket. Någon som vet om sovvagnståget från Nässjö till Norrland (via Eskilstuna - Västerås - Sala - Avesta, även kallad fusklappen) gick via spår 1 i Sala? I så fall manövrerades veven någon gång per dag i alla fall. Ganska unik med just den bruna vev. Någon bland läsekretsen som sett brun(a) vev(ar) vid något annat ställverk?

För mig som läste SJH 325.1 "Signalteknisk handbok" redan som liten, utgjorde denna udda vevfärg alltid en källa till förundran. Blåa (växlar) och gröna (låsningar)- javisst, röda (semaforer) ibland men bruna - nej det såg man aldrig. Vid mitt första besök på plats i Sala flera år senare föll dock polletten ner, så att säga, och det blev bingo!

Christer

Jag har ett svagt minne av att det fanns en sådan brun vev i Nykvarn. En spårspärr på industrispåret som vek av norrut i östra änden.


Hela tråden: