Gamla kryssmärkesstolpar och ringklockor? (Signaler/säkerhet)

av Niklas Bygdestam, Tuesday, May 26, 2009, 22:10 (5420 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[img]> Kryssmärkesstolparna tror jag [b]inte[/b] var nyuppsatta utan satt nog sedan förut. De ser så pass gammalmodiga ut och ringklockorna är av en äldre modell som jag tror är tidigare än 1956. De nya bommarna har trevliga ÅSSA-driv

Ja, klockorna är av något äldre typ, men man kan mycket väl ha haft sådana klockor i förråd eller återvunnit dem från någon stängd övergång. På de gamla bomstativen syns mekaniska ringklockor, så jag tror inte klockorna på kryssmärkesstolparna fanns vid Ålderdomshemmet innan de nya bommarna installerades. Däremot kanske själva stolparna fanns på platsen redan tidigare, dock i så fall antagligen utflyttade i riktning från spåren, eftersom de gamla bommarna sitter mycket närmre banan än de nya

Funderar på det här med stolparna och klockorna. Både stolpar och klockor är äldre än från 1956, den saken kan vi vara överens om märker jag och kan nog med säkerhet fastställa. Hade det varit nya klockor som monterats upp 1956 hade det varit de klockor vi är vana vid. Själva stolparna ser också äldre ut. Stolparna verkar vara den äldsta typen bestående av räler. Undrar om man inte 1956 hade gått ifrån den lösningen och övergått till modernare lösning istället. Men man kan mycket väl ha behållit de gamla stolparna och flyttat lite på dessa. Det låter väldigt troligt tycker jag

Kan det ha funnits klockor både på bomstativ och stolpar under en tid? Jag har tidigare sett bilder på övergångar med gamla bommar som har bomdriv av typen AVOS F5 men stolpar som har klockor. Om det satt klockor på bomstativen med vågar jag inte säga. Kan det funnits både och samtidigt?

Kryssmärkena är av den gamla sorten med texten
VARNING
FÖR TÅG
Här är det enkelspår men var det dubbelspår eller mer fanns den extra vinkeln under med texten
FLERA SPÅR
Hur länge hade man kvar de här gamla kryssmärkena? För det här byttes till nuvarande röd-gula variant utan text ett antal år före högertrafiksomläggningen 1967. Frågan är bara när det var. Jag hade för mig att man redan 1956 hade gått över till nuvarande typ i rött och gult utan text


Hela tråden: