GPCS(?)-eldningen på BLJ 6 (Fordon: lok)

av Bobo L, Sunday, March 02, 2008, 00:23 (5893 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Kanske detta blir vad vi i framtiden måste tillägna oss för att klara kommande miljökrav? Jämför med Engelsmännen som utifrån sin "clean air act" länge kört med fullt öppen eldstadslucka och en rejäl deflektorplåt ovanför elstadshålet i fyrboxen. Det är ingenting annat än en kraftigt förenklad variant av GPCS.

Dag B

Tack för snabbt svar!

Öppen eldstadslucka strider mot allt jag lärt mig om ånglok. Om man tänker sig tanken att köra ett normalt svenskt ånglok på det sättet, vilka risker för skador på eldstad, tuber mm skulle det kunna medföra? Direkta skador? Förkortad livslängd på olika komponenter? Förändrade egenskaper hos maskinen? Kol- och vattenförbrukningen? Annat?


Hela tråden: