GPCS(?)-eldningen på BLJ 6 (Fordon: lok)

av Tobias, Sunday, March 02, 2008, 14:04 (5871 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Kanske detta blir vad vi i framtiden måste tillägna oss för att klara kommande miljökrav? Jämför med Engelsmännen som utifrån sin "clean air act" länge kört med fullt öppen eldstadslucka och en rejäl deflektorplåt ovanför elstadshålet i fyrboxen. Det är ingenting annat än en kraftigt förenklad variant av GPCS.

Jag hade i höstas förmånen att elda ett mogullok från fd. SR i England. Det var lång, smal, sluttande fyrbox med deflektorplåt och ett rejält valv. Det krävde lite annan teknik för att få skyfflarna dit man ville men när det väl satt sig gick det fenomenalt bra och dessutom i princip rökfritt. Enda gången luckorna var helt stängda var vid gång genom tunnel. En del lok från GWR har en sk. "flap", en lös plåt på gångjärn vid golvet som man med en kedja lyfter upp och halvtäcker eldstadshålet med, luckorna är öppna. Enda nackdelen är att flapen är i vägen om man behöver slå igen luckorna snabbt vid ev bakflamma.

På "hemmabanan" mellan Brösarp och S:t Olof går det att elda skapligt rökfritt med motionering av eldstadsluckorna för sekundärluftsregleringen. Vi har bastanta valv som skyddar tubgaveln och troligtvis får E2 979 en deflektorplåt nu under senvåren, eldstadsringen är numera förberedd för detta med ngt längre fästbultar.

/ Tobias


Hela tråden: