Skånska [spår]vägskydd, AC-DC-korsning Gränsgatan (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, June 05, 2009, 22:11 (5411 dagar sedan)

[image]
Vid Gränsgatan i Helsingborg fanns en plankorsning mellan spårvägen (HRRJ) och SJ godsspår mellan Helsingborgs godsbangård och Helsingborg västra. Bommarna manövrerades av en vägvakt i den ställverksbyggnad som syns på några av bilderna
[image]Den 7 mars 1963 kl 16.10 blev en av fällbommarna sönderkörd efter att en SLAB-bil (tillhörde alltså ett av SJ dotterbolag) fått motorstopp vid korsningen. En efterföljande bil blev stående med sin släpvagn under bommen, vilket vägvakten inte observerade när han fällde bommarna [skrivelse från stins den 11 mars, 3 signalsektionen dnr 78/59]. Dessbättre undgick tydligen lastbilar och släpvagn att bli påkörda av järnvägsfordon

[image]
På några av bilderna syns mekaniska trådledningar längs spåren. Dessa användes antagligen för manövreringen av bommarna vid Gränsgatan + korsningen med Glasmästargatan, som sköttes av samma vägvakt. Det tycks också ha funnits några semaforer i området.
[image]
Kontaktledningskorsningen mellan likström och växelström krävde strömlösa sektioner. Nedkopplingstavlor (vit kvadrat med svart ring) syns vid järnvägsspåret
[image]
Vid korsningen syns en vägsignalskärm för signalering mot banan. Kanske fanns en vridlykta på samma stolpe, men den syns i varje fall inte på den lite otydliga bilden. För signalering mot vägen fanns elektriska stopplyktor på kyrssmärkesstolparna.
[image]
Bilderna bör enligt påteckning vara tagna i februari 1956.

1959 blev SJ kontaktledning på sträckan urkopplad och jordad, vilket förstås förenklade anordningarna vid korsningen. Man tänkte sig att kanske kunna återanvända kontaktledningsbryggor mm till elektrifieringen Borås - Alvesta, men jag vet inte om detta genomfördes. [3 signalsektionen dnr 78/59]
[image]
Motormanöverdonen på bilden ovan kanske nyttjades för att koppla i och ur strömmen på sektionerna närmast korsningen?

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden: