Gp 3133 på Norrköping V (Fordon: lok)

av Granis, Sunday, June 14, 2009, 23:18 (5429 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

...Provkörning kanske men då brukade de inte köra så långt från verkstaden. Jag tror att det rört sig om något extratåg, detta är bara en gissning.

Troligen "leverans" ner till Småland; dock inte [b]ny[/b]leverans utan efter nån form av renovering/ reparation är alltså min gissning. Ty även om bilden inte är tagen just 1955 så ser loket ut att ha "[i]några[/i] år på nacken", så nämnda årtal (sådär) verkar nog rätt troligt ändå. Nån (fast) tjänstgöring norr om Norsholm i Östergötland/ Småland för Gp-loken har jag ej hört talas om, men det kan ju ha skett ändå. Men då i undantagsfall, tror jag. Krister Persson eller nån annan kanske kan tillägga nåt?

3133 tillbringade f ö sina sista tragiska år uppställd i först Verkebäck (s hamn) och sedan inne i Västervik, enligt bl a bilder från Jan L. Loket skrotades sedan 1971 i Vislanda efter att bl a "Palle" hjälpt till på sista resan. Bokstavligen med en Z4p om jag minns rätt. Borde väl därmed varit en av de sista skrotningarna av 891 mm ånglok i landet; i varje fall av SJ-lok? Kan rentav [b]det[/b] sista? Loket såg ju då ut att ha varit i dåligt skick under dessa år, men idag hade nog nån museiförening både kunnat och velat ta hand om loket. Men det är så dags då...

/ L G

Spekulerare och artikelförfattare :-)


Hela tråden: